Elektronische ontsteking ELZ2Coil
voor de HONDA CB350-400-500-550-750
Het
gebruik van elektronische ontsteking heeft voordelen op korte en op lange
termijn:
Op korte
termijn:
- De motor heeft een sterkere,
betere vonk
- Hierdoor loopt de motor
regelmatiger
- Hierdoor start de motor beter
Op lange
termijn:
- De puntjes komen te vervallen
- Hierdoor is er geen onderhoud
aan de ontsteking meer
- Waardoor tijd en kosten
worden uitgespaard.
Het
voordeel van deze ontsteking is:
- De nieuwe contactplaat
vervangt de oude, verder geen vonkversterkers nodig
- De bestaande bobines kunnen
worden gebruikt
- De stroom door de bobines
wordt onderbroken op het moment dat de motor langdurig op het contact
staat. Hierdoor wordt de accu minder snel ontladen.
- Zéér eenvoudig te installeren,
geen extra stekkers nodig (plug-play, of beter
gezegd: plug-spark)
Stuklijst
Geleverd
worden:
1
ELZ2Coil,
contactplaat met aansluitdraden
1 Aluminiumbus
die de opnemer voor het timing signaal vervangt
3 Inbusboutjes
M5x12
6
vulplaatje
M5
1 Handleiding
Montage
Mechanisch
- Verwijder het chromen
ontstekingsdeksel aan de linker zijde van het motorblok. Dit deksel is
bevestigd met twee (kruiskop) schroeven.
- Verwijder het
moertje/boutje waarmee de vervroeger vast zit. Dit is o.a. noodzakelijk om
de contactplaat uit te bouwen.
- Verwijder de contactplaat
(drie schroeven en bedrading)
- Verwijder de vervroeger, en
verwijder vervolgend het draaiende deel van de vervroeger (het deel met de
nok).
- Neem van de nieuwe ontsteking
de nok (Aluminium), en monteer deze op de vervroeger. Hiervoor dienen de
gewichtjes iets naar buiten te worden gedrukt. Let op: de markering op e
kop van de nieuwe nok moet “wijzen” naar de ‘T F14’ kant op de vervroeger. Let
er na het plaatsen van de nieuwe nok op dat deze nok goed over de vervroeger kan draaien.
- Monteer de vervroeger op de
krukas. Let er daarbij op dat de vervroeger een positie pin heeft, welke
in een gat in de krukas valt.
- Monteer de contactplaat met
de 3 bij de kit geleverde plaatjes en inbusboutjes (het kan voorkomen, dat
de vervroeger de contactplaat aan de binnenzijde raakt. Monteer in dat
geval de overige 3 vulplaatjes ONDER de contactplaat, tegen het blok. Dit
kan je doen door met wat vet de ringetje aan het
carter te “plakken”)
WAARSCHUWING:
*
Personen met pacemakers dienen de afstelling niet uit te voeren.
* De
spanning op de blauwe en gele draad kan oplopen tot 500 Volt
* Op de
hoogspanningskabels, bougiekappen en bougies kan een spanning staan van 40.000
volt
Elektronisch
- Leg de kabelboom van de
nieuwe ontsteking door de beugeltjes waardoor de oude kabelboom ook lag.
- Verbind de zwarte draad van
de ontsteking met de zwarte draad van de achterrem (dit is de gezekerde
plus)
- Wacht met verbinding van de
blauwe en gele draad
Afstelling
- Kleine test: Schakel het
contact en de dodemansknop in, en draai met sleutel 23 (750-500-550) de
krukas met de klok mee. In één omwenteling dient het LEDje (lampje) links
onderaan op de contactplaat 1x aan en uit te gaan.
- Draai de contactplaat met de
klok mee tegen de aanslag.
- Draai de krukas zodanig dat ‘F14’ op de vervroeger met het
merkteken gelijk staat met het merkteken op het blok (streepje-streepje).
- Draai de contactplaat nu
tegen de klok in, totdat het LEDje aan gaat. Op het punt dat het LEDje
aangaat dient de contactplaat te worden vast gezet. ZET DE PLAAT VAST MET
NIET TEVEEL KRACHT. GEBRUIK GEWOON VERSTAND. PLATEN MET SCHEUREN OP EEN
VAN DE 3 MONTAGE PLEKKEN VALLEN BUITEN GARANTIE.
- Draai de krukas nog eenmaal
rond, en controleer of het LEDje weer aangaat op ‘F14’.
- Verbind de blauwe en gele
draad in door met die op de kabelboom, vlak bij de remlichtschakelaar.
- Plaats het ontstekingsdeksel
terug.
De motor
is nu bedrijfsklaar.
NB: Deze
ontsteking wordt alleen ondersteund in combinatie met de originele 5 Ohm
bobines van HONDA. De bobines van bijvoorbeeld de Bol d’Or
zijn 3 Ohm en trekken veel meer stroom.
Veel plezier met
deze ontsteking
Technische gegevens:
Bedrijfsspanning:
|
Niet
lager dan 6Volt DC
Niet
hoger dan 18Volt DC
|
Contacthoek
|
180
graden
110
graden
|
Bobines
|
5,6
Ohm, 14mH (Originele OHC/4 spoel)
|
Secundaire
spanning
|
Bij
1000 toeren: 14,5 duizend Volt
Bij
10.000 toeren: 11,4 duizend Volt
|
Belasting
circuit met contact aan en niet lopende motor
|
< 1
Watt
|